1394-01-02 05:44
5530
1
12245
گلستان نگارستان ایران میزبان مسافران نوروزی (11)

گردشگری مجازی در استان گلستان

استان گلستان یکی از سرسبز ترین استانهای ایران و مقصد بسیاری از گردشگران کشور است .

به گزارش گلستان ما ؛ گوشه ای از جاذبه های گردشگری استان گلستان را می توانیند در ذیل ببینید و به صورت مجازی بازدید داشته باشید.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال در 4 کیلومتری جنوب شهرستان علی آباد واقع شده است. آب این آبشار که از چشمه های جنوبی ارتفاعات تشکیل شده است، قابل شرب می باشد. این آبشار یکی از مهمترین تفرجگاههای استان محسوب می شود و به سبب واقع شدن در میان جنگل انبوه و تنوع گونه های گیاهی و چشمه های فراوان از جاذبه های طبیعی منحصر به فردی برخوردار است. این آبشار بویژه در فصول بهار و تابستان محل تفرج انبوه زیادی از مردم منطقه و گردشگران داخلی است.

آبشار کبودوال

برای گردش در آبشار کبود بال کلیک کنید!!

منبع:http://sooramsara.com

یادمان و رستوران گردان بسیج

نماد میدان بسیج گرگان بعد از برج میلاد دومین برج بلند کشور به شمار می رود . ارتفاع برج گرگان 57 متر بوده که در 4 طبقه، یک طبقه زیرزمین با کاربری تجاری و اداری به مساحت 1500 متر مربع و یک طبقه آشپزخانه به مساحت حدود 250 مترمربع در ارتفاع 30 متری احداث شده است. همچنین، یک طبقه رستوران به مساحت 300 متر مربع در ارتفاع 34 متری و همچنین یک طبقه تراس به مساحت 170 متر مربع در ارتفاع 38 متری احداث شده است. از ویژگی های منحصر بفرد این برج می توان به یک تراس مخصوص با نمای شهر زیبای گرگان، رستوران منحصر بفرد گردان در بلندترین ساختمان استان و صاعقه گیر و آنتن 15 متری با قابلیت تجهیزات ارتباطی اشاره کرد.

المان میدان بسیج گرگان

برای گشتن در اطراف میدان بسیج کلیک کنید!

منبع:http://sooramsara.com

پارک جنگلی النگدره

 النگدره نقطه ی جنگلی بسیار زیبا در 3 کیلومتری جنوب غربی گرگان در مسیر جنگل ناهارخوران است این جنگل در همسایگی جنوب شهر گرگان دارای وسعتی به مساحت 185 کیلومتر بوده و چشم اندازی بسیار زیبا و دل‌انگیزی دارد. جنگل النگدره به عنوان یکی از 7 منطقه نمونه گردشگری کشور و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شده است. این جنگل در بهار و تابستان و به ویژه در روزهای گرم و آفتابی، مملو از افرادی است که از هوای شرجی و گرم شهر به این منطقه می‌آیند. هوای جنگل النگدره حداقل 10 درجه خنکتر از نقاط شهری است. داخل این جنگل جاده‌ای آسفالته وجود دارد. در دامنه جنگل پوشش گیاهی ویژه و همچنین رودخانه و چشمه‌های بسیار دیدنی، چشم انداز طبیعی خاصی به آن بخشیده است.

جنگل النگدره

برای گشت و گذار در پارک جنگلی النگدره کلیک کنید!

منبع:http://sooramsara.com

پارک جنگلی کردکوی

 پارک جنگلی امام رضا (ع) کردکوی این پارک در4 کیلومتری جنوب شهر کردکوی درمنطقه جنگلی پلنگ پا ودرمسیر جاده کردکوی به درازنو واقع شده و مساحت آن 54 هکتاروحداقل ارتفاع ازسطح دریا 145 متروحداکثر360 متراست. متوسط میزان بارندگی دریک دوره 18 ساله 6/570 میلی متر، کمترین بارندگی درتیرماه برابربا 3/16 میلی متروبیشترین آن درآذر ماه 4/91 میلی متربوده است. سردترین ماه پارک بادمای 4/6 درجه وگرم ترین ماه آن درتیرومرداد با 8/25 درجه سانتی گراد است متوسط دمای آن 45/16 درجه می باشد.

از ویژگی های این پارک وجود رودخانه دایمی به نام پلنگ پا که ازکنارپارک می گذرد، می باشد. دبی رودخانه دربهمن ماه 100 لیتردرثانیه اندازه گیری شده است. منابع تامین آب پارک ازرودخانه پلنگ پا است که وارد مخزن آب وازآن جا به شبکه آب رسانی می شود، ازدیگر ویژگی های پارک نزدیک بودن به جاده تهران ــ گرگان وشهرکردکوی وبندر ترکمن می باشد که استفده کنند گان پارک نیزساکن این شهرها وروستاهای اطراف آن وزایرین حضرت امام رضا (ع) وعلاقمندان به طبیعت هستند. دراین پارک امکانات رفاهی نظیرجاده آسفا لته ،آب لوله کشی ،برق،محل نصب چادر، سرویس بهداشتی ووسایل بازی کودکان ،سویئت ،آلاچیق ومهمانسرای اقامتی ــ پذیرایی جهان نما موجود می باشد.

پارک جنگلی کردکوی

برای گشت و گذار بر روی پارک جنگلی امام رضا(ع) کلیک کنید!!

منبع:http://sooramsara.com

پارک جنگلی قرق

طرح این پارک اولین بار در سال 1348 توسط مرحوم مهندس حسین سعیدی آشتیانی بنیان گذار پارک های جنگلی ایران ، تهیه و عملیات اجرایی آن در سال 1350 آغاز گردیده است .

پارک جنگلی قرق از گردشگاه های مهم گرگان است که در تمام طول سال مورد بهره برداری وسیعی قرار می گیرد. این پارک از لحاظ گونه های مختلف گیاهی بسیار غنی است و جانوران مختلفی نیز در آن زندگی می کنند. در این پارک جنگلی، گونه های حمایت شده گوزن نگهداری و تکثیر می شوند و به دیگر مناطق کشور برای زیست و زادآوری منتقل می شوند. تاکنون گوزنهای قرمز گرگان به زیستگاههای شاهرود، ارسباران، پارک ملت تهران و ... منتقل شده اند.
جنگلهای استان زیستگاه گونه های جانوری مختلفی است که گوزن قرمز یا مرال به عنوان یک گونه بومی و منحصر بفرد از پستانداران حمایت شده ایست که در جنگلهای خزری زیست می کند.

پارک جنگلی قرق

برای گشت و گذار در پارک جنگلی قرق کلیک کنید!

منبع:http://sooramsara.com

میدان کاخ گرگان

میدان کاخ دومین میدان اصلی شهر گرگان است که از شمال به میدان شهرداری و از غرب با گذر از خیابان 5 آذر به میدان سرخواجه میرسد از مسیر جنوب با خیابان شالیکوبی(ولی عصر) به سمت تفرجگاه های النگدره و نهارخوران می رود و از سویی دیگر در مسیری کوتاه به میدان شاعر مرحوم فخرالدین اسعد گرگانی می پیوندد میدان کاخ یکی از مهمترین مسیر های ارتباطی شهر گرگان است .

میدان کاخ گرگان

برای گشتن در میدان کاخ گرگان کلیک کنید!

منبع:http://sooramsara.com

اسکله بندر ترکمن

بندر ترکمن، شهری است در غرب استان گلستان نام آن پیش از انقلاب اسلامی ایران «بندر شاه» بود. بندر شاه در قدیم دارای سه اسکله بود که اکنون بازمانده‌هایی از آن‌ها به‌جا مانده هرساله تنها در تعطیلات نوروز بیش از یک میلیون گردشگر داخلی از بندرترکمن، جزیره آشوراده و اسکله و بازارچه گمرکی آن بازدید می‌کنند از نقاط گردشگری آن می‌توان به جزیره آشوراده در حدود یک کیلومتری ساحل آن اشاره نمود که تا چند سال قبل مسکونی بوده‌است. این جزیره در حال حاضر در اختیار شیلات قرار گرفته‌است.

اکثریت مردم این شهر ترکمن و سنی مذهب می‌باشند، ولی اقوام دیگر همچون فارسها، ترکها، قزاقها، مازندرانی‌ها، ارامنه و سیستانیها و... در کنار هم زندگی می‌کنند. فرش ترکمنی، پشتی ترکمنی، روسریهای زنانه و صنایع دستی ترکمنها مهمترین سوغاتی این شهر هستند. ضمن آنکه در اعیاد قربان و فطر نیز این منطقه دیدنی است. این دو عید بزرگترین عید ترکمنها به شمار می‌روند.

اسکله بندر ترکمن

برای گشتن در اسکله بندر ترکمن کلیک کنید!

منبع:http://sooramsara.com

خانه باقری

مجموعه باقری مربوط به اوایل دوره پهلوی است یکی از بناهای شاخص در بافت تاریخی گرگان است که نمونه‌ای ارزشمند از معماری بومی مسکونی در شهر به شمار می‌رود. این بنا در حدفاصل محلات نعلبندان و سرچشمه و در حاشیه جنوبی یکی از معابر اصلی و پرگذر بافت قدیم گرگان واقع است، معبری که بازار و تکیه نعلبندان را به بنای امامزاده نور و سپس تکیه سرچشمه متصل می‌سازد. در میان خانه‌های تاریخی باقی مانده در شهر، خانه باقری یکی از وسیع ترین و سالم ترین نمونه‌ها است.

عرصه این بنا ۱۹۵۰ مترمربع و زیربنای مجموع فضاهای سرپوشیده آن ۱۵۵۵ مترمربع است هفت حیاط و چهار در دارد بام‌های سفالپوش و شیبدار و طره‌ای، و نیز ارتفاع گرفتن کف فضاهای طبقه پایین از سطح طبیعی زمین ، ترفندهایی مناسب جهت مقابله با اثرات مخرب اقلیم پرباران و رطوبت سطحی زمین بر بنا به شمار می‌روند. مصالح به کار رفته در مجموعه باقری متنوع اند: چوب، سفال، آجر، خشت، کاهگل، سنگ، گچ و شیشه عمده این مصالح را تشکیل می‌دهند، اما اوج هنرنمایی معماران و آفرینندگان بخش‌های مختلف بنا در عناصر چوبی مشاهده می‌گردد.

درها، پنجره‌ها، نرده‌ها و شیرسرها اجزایی از بنا هستند که نهایت ظرافت و هنرمندی در خلق زیبا و کارآمد آنان به چشم می‌خورد و در واقع هرکدام به تنهایی اثری هنری و ارزشمندند. علاوه بر این نحوه به کارگیری چوب با مقاطع مختلف در عناصر سازه‌ای بنا نظیر پل‌ها، نعل‌ها، تیر‌ها، دستک‌ها و نیز شیرسرها نشان از هوشمندی نسل‌های پیشین در انتخاب و نحوه به کارگیری مصالح دارد. سلامت و استواری بسیاری از این عناصر سازه‌ای که از گزند آب در امان مانده‌اند و سال‌های طولانی از عمرشان می‌گذرد، شناخت معماران خانه را از چوب‌های مختلف و توجه به کیفیت و خواص سازه‌ای انواع آن نشان می‌دهد.

خانه باقری

برای گشت و گذار در خانه باقری کلیک کنید!

منبع:http://sooramsara.com

خانه شیرنگی

مجموعه شیرنگی بنایی متعلق به دوره پهلوی اول بوده که مساحت آن 735 مترمربع و زیربنای آن 520 مترمربع است و در گرگان، بافت قدیم شهر، محله سرچشمه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاربری قبلی این بنای مسکونی بوده اما بعد از خرید و مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان به کاربری اداری ( ساختمان شماره 2 ) تغییر کرد.

خانه شیرنگی

کلیک کنید تا مهمان خانه شیرنگی شوید!

منبع:http://sooramsara.com

گنبد قابوس بن وشمگیر بلند ترین برج آجری جهان

گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس،در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است. این بنا که یکی از بلندترین بناهای آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که قریب پانزده متر از سطح زمین بلندتر است قرار دارد. این بنا در سال (۳۹۷ هجری قمری برابر با ۳۷۵ هجری خورشیدی) و در زمان سلطنت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر و در شهر جرجان که پایتخت پادشاهان آن دیار بوده، بنا گردیده‌است.پروفسور آرتور پوپ(ایران شناس نامور آمریکایی) در مورد این بنا چنین نوشته‌است: در زیر سمت شرق کوه‌های البرز و در برابر صحراهای پهناور آسیا یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری ایران با تمام شکوه و عظمت خود قد بر افراشته‌است. این بنا گنبد قابوس بقعه آرامگاه قابوس بن وشمگیر می‌باشد و برج آرامگاه از هرگونه آرایش مبراست.

جنگنده‌ای با نیروی ایمان در نبرد رودرروی، پادشاهی شاعر در نبرد با ابدیت، آیا آرامگاهی چنین عظیم و مقتدر وجود دارد.ارتفاع این گنبد مخروطی ۱۸ متر است و در بدنه شرقی روزنه‌ای تعبیه شده که ارتفاع آن یک متر و نود سانتیمتر است. عرض روزنه در قسمت بالا ۷۳ و در وسط ۷۵ و در پایین ۸۰ است. در ضلع جنوبی آن یک ورودی می‌باشد که ۵/۱ متر عرض و ۵۵/۵ متر ارتفاع دارد. در درون طاق هلالی سر در آن، مقرنسی است که به نظر می‌رسد در مراحل نخستین پیشرفت این نوع تزئینات معماری و گچ بری است.

شاید این مقرنس ساده و در عین حال زیبا از اولین نمونه‌های مقرنس سازی در بناهای اسلامی ‌باشد که بتدریج تکمیل شده‌است. دکتر ویلسن آمریکایی نماینده دانشگاه پنسیلوانی نیز در بازدید و تحقیقاتی که از این بنا داشته راجع به این مقرنسها چنین نوشته‌است: بالای در، داخل هلال مدخل گیلویی مقرنسی است که در مراحل اولیه ترقی می‌باشد و این یکی از نمونه‌های تزئینی است از اصول یک معماری که بعد اهمیت پیدا کرده‌است.

دو ردیف کتیبه کوفی بصورت کمر بند وار بدنه را آرایش کرده‌است که یک ردیف آن در ۸ متری پای آن و دیگری بالا در زیر گنبد مخروطی قرار دارند. نوع نوشته کوفی کتیبه‌ها ساده و آجری است و حروف آن آرایش ندارند. بر جسته و خوانا می‌باشد و حاشیه دور آنها قاب مستطیلی شکلی است از آجر .

گنبد قابوس بن وشمگیر بلند ترین برج آجری جهان

برای رفتن به گنبد قابوس بن وشمگیر بلند ترین برج آجری جهان کلیک کنید!!

منبع:http://sooramsara.com

کاخ موزه گرگان

کاخ اختصاصی گرگان در مرکز شهر گرگان در محوطه پارک شهر واقع شده ودر اوایل دوران پهلوی اول در این شهر احداث گردید .از بناهای هم زمان با این کاخ می توان به ساختمان شهرداری شهربانی اداره ثبت احوال اداره پست دادگستری دارایی مدرسه ایرانشهر وسر درپادگان اشاره کرد که غیر از بنای دادگستری بقیه ساختمان ها از نظر پلان شبیه یکدیگر ند.

این بنا که برروی بقایای ساختمانی متعلق به دوره صفوی احداث شده وزیر بنای هر طبقه آن ۵۳۰متر مربع است که مجموعادر دوطبقه دارای ۱۰۶۰متر مربع است .این بنا به سبک اروپایی با سقف شیروانی وشبیه کاخ میان واقع در بندر انزلی است .تزیینات داخلی آن درگذشته گچبری های الوان بوده که زیبایی خیره کننده ای داشته است .

افتتاح رسمی موزه گرگان در فروردین ماه سال ۱۳۴۳خورشیدی هم زمان با افتاح محوطه پارک شهر کتابخانه قرائتخانه وایستگاه راه آهن گرگان همراه بود در ابتدا این موزه با چیدمان ۳۷قلم شی فرهنگی تاریخی توسط محسن پیرامون کار خود را آغاز نمود وتا پایان سال ۱۳۶۱ خورشیدی تعداد اشیاء فوق الذکر به ۱۵۲ قلم رسید موزه گرگان که در محل کاخ اختصاصی راه اندازی شد بیست وچهارمین موزه در کشور واولین موزه شمال کشور (در بین استان های گیلان مازندران وگلستان) بود این موزه یکصد سال بعد از افتتاح موزه ملی فرانسه وپنجاه وپنج سال بعد از افتتاح موزه ایران باستان (۱۳۱۶خورشیدی )تاسیس شده است متاسفانه در سال ۱۳۶۱خورشیدی این موزه به دلایل نامعلوم ونامشخص تعطیل شد وقمست عمده ای از اشیاء آن از آن از هزاره پنجم ٔ .م تا دوره اسلامی به مرکز استان مازندران(ساری)انتقال داده شد تعطیلی کاخ موزه گرگان باعث شد که این بنا موقتا کاربری فرهنگی خود را از دست داده ویترین های آن که زمانی نشان دهنده فرهنگ وهنر گذشته گرگان بود خالی گردد این موزه پس از تعطیلی در سال ۱۳۶۱ خورشیدی به شهرداری گرگان واگذار شد ومدتی به مدتی به صورت امانی از طرف شهرادری در اختیاراداره فرهنگ وارشاد اسلامی قرار گرفت تا به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد سپس با پیگیری ها ورایزنی هایی که مابین مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی با شهرداری گرگان انجام گرفت این بنا با کلیه اشیای متعلق به آن دراردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸خورشیدی تحویل سازمان میراث فرهنگی گردید واز آن تاریخ تا کنون این موزه با تغییرات چندی دوباره احیا شد بازگشایی این موزه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی صورت گرفت وشامل سه بخش اداری معرفی مشاهیر واشیای سلطنتی است.

کاخ موزه گرگان

با کلیک کردن به کاخ موزه گرگان بروید!

منبع:http://sooramsara.com

امام زاده نور

مرقد امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر، برادر تنی امام رضا(ع) معروف به «امامزاده نور» در محله تاریخی سرچشمه گرگان محل زیارت مؤمنانی است که اعتقاد بسیار به این امامزاده دارند. اهالی بومی که از قرون گذشته کرامات خاص امامزاده را شاهد بوده اند، حتی براین اعتقادند که در این مکان نور معنوی خاصی دیده می شود. در متون تاریخی درباره داستان شهادت امامزاده اسحاق که از فرزندان موسی بن جعفر(ع) است آمده است وی به همراه عده ای از نزدیکان به قصد دیدار برادر، راهی دیار خراسان بود که در این مکان به دست هارون الرشید به قتل رسید و به این سبب در گرگان و در قلب مردمان این دیار برای ابد جای گرفت.

امامزاده نور که بنایی آجری و۱۰ ضلعی است در قلب قدیمی ترین محله گرگان یعنی در معبر دارالحکومه آغا محمدخانی یکی از سه معبراصلی بافت قدیم شهر گرگان جای دارد و از لحاظ زیبایی این بنا در بین اهالی دارای اهمیت بسیار است.بنای امامزاده اسحاق با شماره ۳۴۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

امام زاده نور

با یک کلیک به زیارت امام زاده نور گرگان بروید!

منبع:http://sooramsara.com

نماد میل رادکان میدان شهرداری کردکوی

نماد میل رادکان که نمادی از میراث فرهنگی شهرستان کردکوی است، در میدان اصلی شهر کردکوی قرار دارد.میل رادکان یا گنبد رادکان، در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی قرار دارد بر کتیبه‌ای که در زیر گنبد دیده می‌شود، ساخت آن در ۴۰۷ هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز و در ۴۱۱ هجری قمری بدست احمدبن عمر به پایان رسید. این بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشکیل شده‌است. گنبد آن بصورت ترک (مخروطی شکل) و دو پوشه است، که بیش از ۳۵ متر ارتفاع دارد.

نماد میل رادکان میدان شهرداری کردکوی

برای گشتن در میدان شهرداری کردکوی کلیک کنید!

منبع:http://sooramsara.com

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

Moh

با اجازه تمام لینک هاتون خرابه

0
0
پاسخ
1394-01-02 08:25

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.